Pages

Erti perjuangan


اَللَّهُمَّ لَا سَهْلَ إِلَّا مَا جَعَلْتَهُ سَهْلًا، وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحُزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلا

Melangkah itu mudah Namun mencari arah itu yang terkadang payah. Mencari jalan itu mudah Namun memahami destinasi itu yang susah.
Menyusuri susur itu mudah Namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah.Dalam semua ini, Menjaga ISTIQOMAH itu yang paling susah, payah & lelah..

Namun DIA amat faham. Bagi hambanya, DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik. Hanya perlu melakukan yang terbaik, Meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNYA. Nescaya DIA akan menguruskan selebihnya Agar yang terbaik itu menjadi milik manusia.
Moga Perjalanan kita sentiasa dalam lindungan dan penjagaan ALLAH SWT...
Andai perjuangan ini mudah Pasti ramai menyertainya,Andai perjuangan ini
menjanjikan kesenangan Pasti ramai yang tertarik padanya.
Tapi hakikat perjuangan bukan begitu, Turun naiknya, sakit pedihnya Umpama kemanisan yang tidak terhingga.
Andai rebah, bangkitlah semula Andai terluka ingatlah janjiNYA..

Friday, August 27, 2010

Memasak bukan hobi

Beberapa minggu ni asyik terbaca mengenai biodata artis..Aku amat tertarik dengan hobi mereka..MEMASAK!
Hingga aku merenung balik dalam diriku, kenapa aku tak boleh jadikan MEMASAK tu satu hobi? Sampaikan aku bertanya seorang kakak kat tempat kerja aku kenapa kita tak boleh anggap Memasak tu satu hobi, jawapan dia mudah sebab perkara tanggungjawab kita, bukan macam artis dia ada 'helper', bila diaorang free baru diorang memasak..macam basuh baju, lipat baju, cuci toilet, mop lantai? perkara tu hobi ke? hehehe (nasib baik, tak jumpa lagi artis yang tulis hobi dia cuci toilet).

Berbalik pasal memasak ni, ada juga isteri2 yang berkerjaya  yang takde helper yang lebih suka makan kat luar atau beli bungkus. Aku lak lebih rela masak sendiri kerana
suami aku lebih suka makan kat rumah. Ada juga yang bagi alasan tak sempat/letih..So, ari ni aku nak bagi panduan macammana nak jadikan memasak tu mudah dan cepat..

Macam aku, aku akan bershopping setiap hari jumaat, so aku akan bajet beli lauk2 tu utk 9x mkn..Hari jumaat&sabtu (2x makan) dan seterusnya ahad-khamis (1x makan) (kalau tak cukup baru akan makan  luar atau kalau bila2 teringin makan kat luar, tak perlu beli lauk cukup2) dan bulan puasa lak kena lebih la sbb untuk sahur sekalikan..Sampai je rumah, aku akan siang dan masukkan lauk2 tu dalam bekas..pada masa yang aku dah rancang nak masak apa..

Minggu yang aku amik gambar ni, ikan selayang ada banyak kat umah sbb balance BBQ kat 'The Red Gate' takpe leh buat lauk gak..So perancangan aku , sambal udang (bestnya kalau campur petai kan?) Sup ayam (lauk kegemaran reza), ayam goreng berempah, ayam masak kicap, paprik dan ketam masak lemak cili padi..Nyum2.

Seterusnya, aku akan menyediakan bahan2 untuk ditumis..(yang ni pun aku sediakan seminggu sekali)

Bahan-bahan untuk sup (ditumbuk)
Bawang merah
bawang putih
halia

Bahan-bahan untuk asam pedas (diblender)
bawang merah
bawang putih
halia
kunyit hidup
jintan manis (kalau ada halba pun boleh tambah tp jangan diblender sekali, cuma masa nak tumis tu masukkan sekali)

Bahan-bahan untuk rencah sayur goreng (ditumbuk)
bawang merah
bawang putih
ikan bilis

Bahan-bahan untuk goreng mee/bihun
bawang merah
bawang putih
udang kering
cili kering

Kalau nak masak lemak cili padi (tiada dalam gambar)
cili padi
kunyit
(diblender& utk than lama, aku akan panaskan tanpa minyak atas kuali sampai kering kemudian masukkan dalam bekas seterusnya simpan dalam peti ais)

Untuk cili blender, aku kan buat dapat kuantiti yang banyak (anggaran cili kering RM1, cukup utk sebulan).

Cili Kering
Bawang Besar
Tadaa..Dah siap
semasa blender tambah sedikit minyak masak&air hendaklah air masak. Untuk tahan lama, letakkan je dekat bahagian beku,

anak dah 2tahun, dah takde EBM dalam ni,hhehe

Sebelum pergi kerja aku kan turunkan 1 bekas lauk ni ke bahagian bawah, so petang balik kerja tu dah tak beku lagi jadi boleh la terus memasak..dalam 1/2 jam pun boleh siapkan..

Dulu, masa baru-baru kahwin aku masih kekok menguruskan rumahtangga, selalu gak la suamiku makan lauk lauk ayam/ikan goreng je..sbb balik kerja dah lewat&penat malas dah nak menumbuk bawang..nak makan sedap kena tunggu hujung minggu..
tapi aku mula jadi kreatif (kreatif ke ni? hehhe) lepas aku menyusukan penuh anak aku selama 2tahun lebih ni..aku jadi lebih teratur, lebih merancang, lebih berdisplin,lebih kuat semangat..Bagi ibu-ibu yang menyusukan anaknya tentu memahami maksud aku kerana bila kita mengepam kita kena merancang  keperluan dia di nursery, kita akan cairkan menurunkan 1-2 bekas ke bahagian bawah peti ais, kita kan aturkan susu yang dicairkan perlu diberi dahulu, perahan hari semalam selepas itu dan macam-macam lagi..kalau susu dapat sikit, otak kita ligat memikir macammana nak cukupkan stokkan..orang yang bagi FM tak merasa semua ni kan,betul tak?

gambar lama, masa masih bekalkan EBM ke nursery

4 comments:

  1. Kreatif cara Ida...ingat nak apply nanti. Dah anak dua ni memang huru-hara nak masak, asyik2 makanan bergoreng jer walaupun suami suka tapi kita perlukan kepelbagaian barulah pandai memasak kan, betul ibu yang menyusu dan mengepam jadi lebih kreatif untuk buat yang elok dari semua segi.

    ReplyDelete
  2. ija pn nk apply la cara k.eda nie pas kawin nnt..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah kalau semakin ramai isteri2 yang nak memasak utk suami&anak2nya.Semoga air tangan isteri&ibu menjadikan keluarga bahagia

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails