Pages

Erti perjuangan


اَللَّهُمَّ لَا سَهْلَ إِلَّا مَا جَعَلْتَهُ سَهْلًا، وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحُزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلا

Melangkah itu mudah Namun mencari arah itu yang terkadang payah. Mencari jalan itu mudah Namun memahami destinasi itu yang susah.
Menyusuri susur itu mudah Namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah.Dalam semua ini, Menjaga ISTIQOMAH itu yang paling susah, payah & lelah..

Namun DIA amat faham. Bagi hambanya, DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik. Hanya perlu melakukan yang terbaik, Meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNYA. Nescaya DIA akan menguruskan selebihnya Agar yang terbaik itu menjadi milik manusia.
Moga Perjalanan kita sentiasa dalam lindungan dan penjagaan ALLAH SWT...
Andai perjuangan ini mudah Pasti ramai menyertainya,Andai perjuangan ini
menjanjikan kesenangan Pasti ramai yang tertarik padanya.
Tapi hakikat perjuangan bukan begitu, Turun naiknya, sakit pedihnya Umpama kemanisan yang tidak terhingga.
Andai rebah, bangkitlah semula Andai terluka ingatlah janjiNYA..

Friday, August 20, 2010

1 Lagi Tips Untuk Khusyuk..

Bila berbicara tentang khusyuk, kita sering tertanya macammana nak khusyuk?
Ya, khusyuk bukan perkara mudah

"teringat plak satu cerita (betulkan ana jk ana silap) Rasulullah pernah mencabar para sahabat baginda, jika ada yg berani mengaku, mampu solat dgn khusyuk sejak dr awal solat sehingga akhirnya. Rasulullah berjanji akan menghadiahkan jubah baginda kepada mereka yg berkenaan. Tidak ada sesiapa pn yg berani menyahut cabaran tersebut kecuali saidina Ali kwj. Memanglah saidina Ali solat dgn penuh khusyuk. Sehingga hampir habis solatnya, syaitan menyucuk. Saidina ali membayangkan yang dia sudah hampir habis solat dan bakal mendapat jubah yg dijanjikan oleh kekasih Allah itu... ha... dah jadi tak khusyuk lah. Punya lah susah nak khusyuk. Asyik dgoda dek inche setan... "
SUMBER:rahsiakhusyuksolat

dan sedar atau tidak, kita kita hampir tak pernah belajar tentangnya..
Ibabapa&guru-guru kita mengajar, mengingatkan & menyuruh kita bersolat masa kita kecil, tapi mereka tak pernah ajar kita macammana nak khusyuk..Aku juga tidak layak berbicara tentang khusyuk, tetapi sedikit perkogsian ini diharap agar kita sama-sama berusaha..Allah tak pernah memandang sepi usaha hamba-hambaNYA..
"Jadikanlah Sabar dan Solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Yakni) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya" [Surah Al-Baqarah : ayat 45-46].
" teringat banyak cerita wali2 dan para anbiya manangis.. bilamana mengenangkan solat selepas mereka menunaikan solat... adakah di terima atau sebaliknya... sedangkan mereka sendiri tidak menyakini bahawa mereka khusyuk dalam solat.."
 Aku juga seperti hamba-hambaNYA yang lain, tercari-cari tentang khusyuk..Dalam pencarian (masih belum sempurna pencarian ini), inginku kongsikan sedikit..(nantiku masukkan sumbernya)
 Yang paling penting masa kita solat, dari awal kita kena sangat berhati-hati, pernah tak dalam hidup kita, kita lakukan perkara yang berbahaya contohnya masa kita memandu, kita meniti jambatan yang hanya muat-muat kereta kita, kita tak boleh terleka walaupun setengah saat.. Seolah-seolah solat yang terakhir & Seolah-olah disebabkan sembahyang kita yang tak Khusyuk tu kita dicampakkan ke dalam Neraka Wail.
Selain jaga perbuatan perbuatan & jaga bacaan, yang paling penting jaga hati,  jangan terfikir tentang lain . Jangan sampai berkhayal..Masa kita solat ada 10 syaitan yang akan menggangu kita, jika kita tak khusyuk kita mudah ditewaskan..& yang paling sedih kita tak perasan pun kita sebenarnya dah pun ditewaskan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails